Temanu'a

Taking some TEAM time

Lyam’s avonturen

De Curacao trip

Met Wildernis [een Amerikaanse boot] zijn we naar Playa Kalki gegaan. En we snorkelden 10 meter diep dat was heel echt diep. Dan zijn we naar de blow holes gegaan. Dat zijn gaten in de grond en daar spuit water uit. We zagen daar ook een murene op land. Dat was echt raar. Toen gingen we naar een baai waar een schildpad was en die ging bijna aan land. Hij kwam altijd eerst rond een boei en dan naar het strand. Dan stonden we soms op een grote rots en als we hem zagen sprongen we in het water.

Kijk hoe hoog!
spelen met de schildpadden

Tug boat beach

Op Tug boat beach zijn papa en ik gaan snorkelen. We zagen het wrak en er zijn heel veel vissen, er is een zeepaardje en ik zag ook een octopus. Het zeepaardje vond ik heel speciaal want het was de eerste keer dat ik het in de zee zie anders is het in een aquarium. We zagen grote vlindervissen dat waren de mooiste in mijn hele leven. En je kon er schilderen op hout dat hebben we natuurlijk gedaan. Er was een meneer met een onderwaterscooter en hij zei of ik een rondje wou maken. Daar zeg ik zeker geen nee tegen. Papa heeft ook nog een nachtduik gedaan met een boot die we kennen. En hij zag een murene, een octopus, een kreeft, een inktvis en grote vis die niet tegen het licht van de lamp kon dus botste hij altijd tegen de rotsen.

Kijk! Het zeepaardje
De mega murene
De octopus
De kreeft

Tobago Cays

We zijn aangekomen in Tobago Cays. Het is hier een echt paradijs. Er zijn schildpadden, roggen, vissen, haaien en nog veel meer. Ik ben al gaan snorkelen en heb een haai gezien; hij was 1 meter en een half. Ik heb ook al landschildpadden gezien en een leguaan. En papa heeft ook al gekite. Er is ook een eilandje en als je ‘pirates of the Caribbean’ (piraten van de caraibien) hebt gezien dan ken je het eilandje wel .We hadden er zand van het eilandje gepakt en in een wijn fles gestopt.

Piraten van de Caraïben eiland.
Op het eiland.
Foto!
Zittend kiten.

Deep Bay, mijn lievelingsbaai

We zijn aangekomen in Deep bay, Dat is in Antigua. Het water was super blauw maar er was wel veel wind. Het bleef regen maar daarna was het aan het opklaren. Voor onze spieren gingen we naar het strand om te sporten. Eerst roeien we om de beurt naar het strand en dan lopen lopen LOPEN!!! Het strand was 200 meter lang en dat hebben we wel vier keer afgelopen. dan is er een nieuwe sport gekomen in de mast gehesen worden! De Milly kwam en dan gingen we naar het strand. Papa is gaan kiten van de boot met het foil bord en Roxie en ik zaten in de giek zonder harnas. Papa heeft gewakeboard met Johan van de Milly op het foil bord. Dan gingen papa, mama, Roxie en ik snorkelen naar een wrak dat daar al honderd jaar lag. Ik duik al super lang onder water en we hebben een kogelvis gezien. Een kogelvis is een grote driehoekige vis en wij zagen hem in het oranje. Papa en ik zijn nog eens gaan snorkelen naar het wrak maar de meisjes wouden niet. We hebben een koffervis gezien dat is zo en vis die zich kan opblazen. Elke dag ging ik hoger en hoger in de mast ik ging zelfs tot aan de tweede zaling. Dan zijn we met de Milly naar het strand geweest. Ik heb gewakeboard achter het bootje en het lukte. Johan had een drone daar kon je super mooie foto’s mee maken. En nu moeten we weg naar een stomme haven!

kiten in sainte Anne

Ik kite in sainte Anne met een vijf en een half. Eerst de kite oppompen en de lijnen goed leggen en stevige knopen maken . Het was maar een klein strand maar het was er heel ondiep. Papa ging de kite wel in de lucht doen voor mij en dan ben ik naar hem gekomen. Ik deed mijn harnas aan en papa deed de kite aan mij. De bar was te groot voor mij, ik kon er juist niet bij, trok de bar te veel naar mij en vloog omhoog, Als ik daar nu aan zou hangen was ik op weg naar België! Dan hebben we de kite maar terug aan land gedaan. Daarna gingen papa en ik maar samen kiten dat was ook wel leuk. we hebben mooie fregatvogels gezien en kokosnoten.

snorkelen

Ik snorkelde in anse Dufour eerst met de sup naar de snorkelplek en dan plons in het water! Het eerste wat ik zag waren heel veel zee egels, grote mooie rotsen en heel mooi koraal natuurlijk. en wat later veel mooiere vissen zoals witte met zwarte strepen en een gele rug ( sergeant majoor visjes) dan veel bijna doorzichtige vissen en nog veel andere. Daarna zagen we in eens een murene papa dook ernaar en zag dat hij een nylon draadje in zijn bek had van een visser. de stok waar de onderwatercamera aan zat deed papa er af en dook nog is. Aan het nylon draadje zat wel een lus daar deed papa de stok door en trok hem naar boven. Er kwam nog een snorkelaar om papa te helpen het ging echt niet dan maar naar de boot met de murene. Op de boot was er natuurlijk wel een tang opa moest de murene met de stok vast houden ( dat zou ik dus echt niet durven) zodat papa de tang kon halen. Het haakje kreeg papa er niet uit maar dan had hij het nylon draadje er maar af geknipt en nu hopen we dat het haakje er tijdens zijn eten uit gaat. Daarna ging mama met opa op de sup effe naar de snorkelplek niet om te snorkelen maar gewoon om op de sup te zitten. Dan smeekte ik om nog efjes te gaan snorkelen en gelukkig mocht het. Bij een andere rots waren er veel trompetvissen. We hebben ook nog een net voor kreeften en krabben gezien. Dan ben ik gewoon van de snorkelplek tot naar de boot gesnorkeld en ik heb het anker gezien. We hebben daarna nog efjes van de boot gezwommen en opa ging mee!

spijtig, geen kreeft of krab.

Sea and airshow

Reuzemantarog, aka oma Jakker (film Vaiana)

hay HAAI

Pas op, straks bots je tegen ons!

Hallo vrienden, ik mis jullie heeeeeeeeeeeeel hard maar ik heb mineralen gevonden en we zijn in frankrijk in Dieppe. We zijn ook naar het grootste aquarium van heeeeel Europa geweest, kijk maar naar de foto. We zijn in Nieuwpoort naar de airshow geweest en we zagen de Seaking. Ik heb een zakmes gevonden op het keistrand en nu is het van mij maar ik heb het al gewassen. Tot de volgende keer!!!!!

Seaking. de mooiste helicopter van de wereld (he Jaak)