Temanu'a

Taking some TEAM time

Prep/Tips & tricks

Schroef verwijderen van schroefas

 Vandaag heb ik eindelijk de schroef eraf gekregen. De moer ging er makkelijk af, maar de schroef zat muurvast op de conische schroefas. Heb dit eerst geprobeerd met een (te) kleine poelietrekker met maar 2 armen. Hiermee kon ik niet genoeg kracht zetten. Daarna heb ik de schroef proberen te verhitten maar dit lukte niet met een gasbrandertje. Uiteindelijk is het dan toch gelukt met een driearmige grote poelietrekker op spanning te zetten en een grote snijbrander even op te schroef te mikken. Let wel dat je de moer op de schroefas laat staan, anders vliegt de schroef er zo af. Dit ging op het einde zo snel,dat ik er zelfs geen foto van heb kunnen nemen. 

Schroefaslager veranderen

Ok, het plan was om “eventjes” de schroefas los te maken, om dan de Volvo seal en het schroefaslager te vervangen. Dit leek makkelijk genoeg maar niets was minder waar! De flens van de keerkoppeling los krijgen was geen probleem (eigenlijk zaten de schroeven te los, die had ik meer moeten aantrekken tijdens het seizoen…)

Maar dan is de miserie begonnen, eerst moest ik de centrale bout van de schroefas verwijderen. Hiervoor heb ik een special tool moeten fabriceren omdat ik anders de as niet kon blokkeren. Dit ging tamelijk vlot. Toen moest ik enkel nog de flens van de schroefas scheiden… Amai, ik heb daarvoor alle mogelijke trucjes gedaan en een paar poelietrekkers kapot gedaan maar het is niet gelukt. Op het einde (lees na anderhalve week of zo) heb ik de schroefas doorgeslepen en tezamen met de nieuwe lager en seal ook een nieuwe schroefas plus flens besteld. Deze zijn nu eindelijk allemaal geïnstalleerd plus een Max prop, een vaanstandschroef die minder weerstand moet geven tijdens het zeilen alsook betere eigenschappen heeft bij het achteruitvaren.

Mast perikelen

De mast ligt op een paar schragen, om de verstaging te vervangen. Dit is ook het ideale moment om er verschillende dingen aan te verbeteren. Allereerst is er een kabel die lawaai maakt in de mast (blijkt dat het die van het stoom- en deklicht is) Deze moet ik terug in de voorste kabelgoot krijgen, maar ik wil ook nog een radar installeren, dus moet ik ze allebei in dezelfde goot zien te wurmen.

Ik moet eerst een treklijn in de goot krijgen en dit lukt na enkele keren met een trekveer langs de onderkant. De gootjes kon ik zo ver naar beneden krijgen dat ik via een gat van de verstaging de trekveer kon vastmaken aan het lijntje. Na enkele keren proberen (allebei erdoor trekken ging niet) heb ik eerst de dikkere radarkabel erdoor getrokken en dan met een ander lijntje de dunnere lichtkabel. Hiervoor was er juist genoeg plaats in het gootje.

Ik heb ook nog een nieuwe val getrokken, ook met een lijntje en de trekveer aan een andere val. Dan is de kabel van het ankerlicht vernieuwd, alsook 1 VHF antenne en de windex.

© 2019 Temanu’a

Thema door Anders Norén