Temanu'a

Taking some TEAM time

Prep/Tips & tricks

Schroef verwijderen van schroefas

 Vandaag heb ik eindelijk de schroef eraf gekregen. De moer ging er makkelijk af, maar de schroef zat muurvast op de conische schroefas. Heb dit eerst geprobeerd met een (te) kleine poelietrekker met maar 2 armen. Hiermee kon ik niet genoeg kracht zetten. Daarna heb ik de schroef proberen te verhitten maar dit lukte niet met een gasbrandertje. Uiteindelijk is het dan toch gelukt met een driearmige grote poelietrekker op spanning te zetten en een grote snijbrander even op te schroef te mikken. Let wel dat je de moer op de schroefas laat staan, anders vliegt de schroef er zo af. Dit ging op het einde zo snel,dat ik er zelfs geen foto van heb kunnen nemen. 

Schroefaslager veranderen

Ok, het plan was om “eventjes” de schroefas los te maken, om dan de Volvo seal en het schroefaslager te vervangen. Dit leek makkelijk genoeg maar niets was minder waar! De flens van de keerkoppeling los krijgen was geen probleem (eigenlijk zaten de schroeven te los, die had ik meer moeten aantrekken tijdens het seizoen…)

Maar dan is de miserie begonnen, eerst moest ik de centrale bout van de schroefas verwijderen. Hiervoor heb ik een special tool moeten fabriceren omdat ik anders de as niet kon blokkeren. Dit ging tamelijk vlot. Toen moest ik enkel nog de flens van de schroefas scheiden… Amai, ik heb daarvoor alle mogelijke trucjes gedaan en een paar poelietrekkers kapot gedaan maar het is niet gelukt. Op het einde (lees na anderhalve week of zo) heb ik de schroefas doorgeslepen en tezamen met de nieuwe lager en seal ook een nieuwe schroefas plus flens besteld. Deze zijn nu eindelijk allemaal geïnstalleerd plus een Max prop, een vaanstandschroef die minder weerstand moet geven tijdens het zeilen alsook betere eigenschappen heeft bij het achteruitvaren.

Mast perikelen

De mast ligt op een paar schragen, om de verstaging te vervangen. Dit is ook het ideale moment om er verschillende dingen aan te verbeteren. Allereerst is er een kabel die lawaai maakt in de mast (blijkt dat het die van het stoom- en deklicht is) Deze moet ik terug in de voorste kabelgoot krijgen, maar ik wil ook nog een radar installeren, dus moet ik ze allebei in dezelfde goot zien te wurmen.

Ik moet eerst een treklijn in de goot krijgen en dit lukt na enkele keren met een trekveer langs de onderkant. De gootjes kon ik zo ver naar beneden krijgen dat ik via een gat van de verstaging de trekveer kon vastmaken aan het lijntje. Na enkele keren proberen (allebei erdoor trekken ging niet) heb ik eerst de dikkere radarkabel erdoor getrokken en dan met een ander lijntje de dunnere lichtkabel. Hiervoor was er juist genoeg plaats in het gootje.

Ik heb ook nog een nieuwe val getrokken, ook met een lijntje en de trekveer aan een andere val. Dan is de kabel van het ankerlicht vernieuwd, alsook 1 VHF antenne en de windex.

Realisaties onderweg

Windpilot:

Nog es 4 gaten boren in de boot, het lijkt alsof ik niks anders doe…

HF radio:

In enkele etappes want de radio heb ik in Wemeldinge geïnstalleerd. Voor de antenne-tuner was het wachten op de beugel van het zonnepaneel want die moest ik eronder monteren. Van daaruit kon ik dan de antenne installeren, op een schommelende ankerplek niet direct de beste keuze, maar als ik mijn zinnen op iets gezet heb, moet dat gebeuren! Ging namelijk zo… Stefie trok mij omhoog met de Val en ik moet me vasthouden aan de giek en de achterstag om niet te ver te schommelen, terwijl ik colson bandjes om de antenne-draad en de achterstag verbind met ertussen een stukje buis als isolatie. De controle-kabel van de radio naar de tuner kon nog niet direct volgen want Joelle (vriendin van Stefie) zou deze langsbrengen in St Malo… In deze haven dus alles aangesloten en direct met winlink express aan de slag, dit is een programma om e-mail te versturen en weerkaarten te downloaden. Maar wat blijkt, om het geluid aan de radio te krijgen heb ik nog een andere kabel nodig. Dus elke mogelijke computer en geluidswinkel in St Malo langsgelopen maar niets gevonden. Andere keer dan maar. Door een plug aan te passen en 2 3.5 inch kabelkes eraan te solderen en met behulp van een externe usb geluidskaart krijg ik het signaal wel aan de radio maar dit is niet sterk genoeg! Na wat opzoekwerk blijkt er een sterkere geluidskaart met betere aansluitingen te bestaan. Deze dus vlug besteld want het volgende bezoek (Stefanie’s ouders) kan dit meenemen. Eenmaal gemonteerd heb ik direct verbinding en kan ik eindelijk mailtjes versturen en grib-files (kleine files met wind en golf info) binnenhalen en dit alles via radio! Dat zal vooral zijn nut bewijzen tijdens langere overtochten

Succes! We hebben met de Puff radiocontact kunnen hebben via de korte golf. Weliswaar op een kleine 30 mijl maar dit is al te ver voor Vhf dus een eerste geslaagde test! De eerste Qso met Cedric, de voorzitter van de radio-amateur club, was een minder succes. Ze konden ons nauwelijks horen door de ruis… Na een aantal keer proberen gaat het al snel beter, ook omdat we op de 20 meter band kunnen werken vanaf Spanje.

De laatste Qso’s waren fantastisch, met onder andere ON…

Autopilot verbetering:

Soms op zeil en autopilot hoor en voel ik een tok waar de autopilot zit. Dus ga ik vanachter onderin kijken tijdens het varen op autopilot en ik zie hoe de hydraulische stang het platform waar die op gemonteerd zit, weg duwt tijdens het sturen. Dit is een beetje licht vastgeschroefd op het achterschot dus besluit ik om deze schroefjes te verwijderen (waarvan 1 al gebroken) en in de plaats 4 bouten volledig door te boren zodat dit wel op zijn plaats blijft zitten. De volgende zeiltocht bewijst de goede werking, geen hinderlijke “toenk” meer!

Batterijen en Zonnepanelen zekeringen:

Een klusje dat ik al een paar keer had uitgesteld maar dringend es moest gebeuren… Een regenachtige dag in St Malo was de ideale moment om dit klusje es af te werken.

© 2024 Temanu’a

Thema door Anders Norén