Temanu'a

Taking some TEAM time

Erebezoekjes

Ondertussen hebben we België volledig doorkruist en dit vanaf de Roompot Marina (NL) via Nieuwpoort tot Boulogne-sur-Mer (FR). Op 1 juli voeren we naar Roompot waar vrienden uit Weerde (Lentel -vriendinneke van Roxie- en co) ons verwachten voor een barbecue aan boord. Twee jaar geleden ontmoetten we elkaar op dezelfde plek, maar het lijkt als gisteren! Zie je Roxie’tje, “wat gaan die 2 jaren voorbij vliegen”. Bert kan zelfs kiten dankzij een extra dagje in de haven en de kids tonen hun kunsten met het kleine kite’je.

Chillen met Lentel met de Helden film

Lego bouwen met Tibbe

We doen stevige dagtrips (8 tot 10u varen in functie van de wind), dus vroeg opstaan zodat de eerste uren al voorbij zijn als de kids wakker worden. Helaas pindakaas, de eerste tocht op zee (Roompot-Nieuwpoort op donderdag 4 juli) worden allebei de kids zeeziek door de grote deining en dit in combinatie met weinig wind. Roxie is daar sowieso gevoeliger aan, dus moeten we onze tactiek veranderen en haar wekken voor een zeeziekte pilletje de volgende keer. Lyam was gewoon koppig en ging binnen op de tablet terwijl we hem nochtans verwittigden dat buiten zitten veel beter is. Hij heeft zijn lesje wel geleerd! Pas na de middag, ter hoogte van Zeebrugge kunnen we de zeilen hijsen en spotten hiermee ook een eerste bruinvis. We varen de Kwinte voorbij en ik krijg welkom smsjes van vrienden die ons volgen via de App. Het lijkt alsof we nog niet echt vertrokken zijn als we de WSKLUM (jachthaven Belgische Luchtmacht) binnen varen met oma en opa als ontvangstcomité. Het is al gauw geregeld, kids beslissen over de avondmenu (mossels en frietjes) en nemen hun pyjama mee want kiezen ervoor bij oma en opa te slapen. Ze moeten ervan profiteren nu het nog kan en zo kunnen wij verder opruimen en klussen: grote inkopen doen, inventariseren, testvaren met de dinghy en nieuwe 10pk motortje.

Slapen of naar de horizon kijken tegen zeeziekte

We hijsen de vlag van het 20e Sqn naar omhoog en pronken zo met Binky’s afscheidskado van de collega’s. In de haven komen we een aantal militair-zeilers tegen, maar het echte bezoek is toch wel van de Generaal Vansina -onze grote baas, de Air force Commander– die aan de steiger naast ons ligt met zijn zeilboot en de Temanua herkende. Ze krijgen een rondleiding op onze boot en na een gezellige babbel wensen ze ons alle succes voor onze grote onderneming. Wat fijn dat hij hiervoor tijd maakt! Nog onder de indruk van dit onverwachts bezoekje, rijden we naar Westende want daar wacht mijn metekindje Victor ons op in het water op de SUP. We pikken nog een VW busje evenement mee aan de Kwinte en sluiten de dag af met een barbecue ten huize oma en opa. We proberen de laatste dag in Nieuwpoort minder druk te plannen, maar zonder succes: ontbijt bij oma en opa, Jaak (vriend, piloot MUG heli) ontmoeten op het Belgisch kampioenschap aerobatic in Koksijde, bis-afscheid van Stocky en kids die nog effe tot bij ons komen, afscheidsdrink van nieuwe vrienden -medevertrekkers- van de zeilboot ‘Puff’… Je ziet, een bomvolle agenda, tijd dat we ons land verlaten en ons ritme vinden op de boot! Maar dat betekent wel afscheid nemen van oma en opa… .

Testvaart met de Stockies

Maandag 8 juli om 6u verlaten we Nieuwpoort, ronden we de eerste kaap na Calais (Cap blanc nez en Cap gris nez) en meren aan in de jachthaven van Boulogne-sur-Mer. Een verplichte stop voor een bezoek aan het grootste aquarium van Europa (Nausicaa). De 35000 vissen worden een per een bekeken door de gefascineerde Lyam die mij de nodige uitleg geeft over elke vissoort. Ongelooflijk, een bioloog in wording! Ook Roxie staat perplex bij het bassin met de grote reuzemantarog, haaien en zoveel meer. Check ook zeker de kidspagina op onze blog waar de kids zelf korte tekstjes en foto’s plaatsen. We zijn doodmoe die avond, maar het was echt de moeite waard en een aanrader als dit binnen jullie vakantieplanning past! Het spitsbezoek aan Boulogne sluiten we af met lekkere smoutebollen, want de weeromstandigheden zijn gunstig (voorspelde noordoosten wind) om direct verder te varen richting Dieppe.

De reuzemantarog is ook echt ‘reuzegroot’

Net echt!

Een lange, leuke dag op zee wanneer we naar Dieppe varen; geen zieke kindjes, poging tot vissen, gennaker-weer, zelfs eten maken lukt! Pas tegen de avond meren we aan en besluiten een relax dagje te houden de volgende dag. De kids staan te springen om mineralen te gaan zoeken op het keistrand. Ze sleuren tientallen stenen mee aan boord waarvan we enkel de besten selecteren en ‘voorlopig’ (als het van mij afhangt) aan boord houden. Voor Bert is dit pure nostalgie en hij herkent de verzamelwoede van onze kids. Hun energiepeil hopen we wat verder naar beneden te halen met een sundowner aan het skatepark waar ze naar hartelust kunnen stunten met skateboard en step… ja ja, ook die spullen hebben we aan boord!

Mineraal, stenen met kristal in (dixit Lyam)