Temanu'a

Taking some TEAM time

Schol! Op de blote konten en tetjes!

Positie : Baiona

Route : Ria de Muros (Ensenada de Muros – Bornalie – Esteiro) – Ria de Arousa (Pobra de Caramiñal – Porto Pedra Negras) – Ria de Pontevedra varen we voorbij – Ria de Vigo (Ensenada de Barra) – Isla Cies

Het is zondag 8 september 9u in de ochtend, ik geniet met een tasje koffie in de kuip van de stilte en luister naar de branding. We liggen op anker in Ensenada de Barra, samen met een twintigtal andere boten. Kids slapen uit, ze liggen ook bijna dagelijks niet voor 22u30 in bed … beetje een scheefgegroeid ritme. In de verte hoor ik Temanuiti aankomen. Bert is gewekt door de wekker want hij had een missie: de peddel van de SUP zoeken, vuilnis wegbrengen en brood halen. Spijtig genoeg zal de peddel ons eerste offer aan Neptunus worden op deze reis. Gisterenavond, bij terugkeer van het strand, zijn we iets te enthousiast terug vertrokken voor de avondborrel -en barbecue. In alle haast, de SUP, noch de peddel aan boord gelegd maar laten hangen achter de boot. s’ Avonds lag de SUP omgekeerd en was de peddel verdwenen.

Ach, het was een supergezellige avond en dat verzacht de pijn. Samen met Isis landen we op het kleine “gemixte” strandje, omgeven door rotsen. Links over de rotsen is het nudistenstrand en rechts van de rotsen is het gewone strand waar we de voorbije 2 dagen zonnebaden. We settelen ons op het picnic kleed tussen de blote konten. Deze keer hebben we aan alles gedacht qua eten en drinken, maar ook aan muziek! Kids spelen in het zand met Isa en Wende (2,5 en 4 jaar). Dat leeftijdsverschil doet er niet meer toe. De kleintjes verleggen de grenzen en Lyam en Roxie houden zich wat in en doen het iets rustiger aan. Zandkastelen, zand-autowegen voor de hot wheels, radslagen en koprollen in het zand, klauteren op de rotsen en de beste barbecue spot uitzoeken…  dat worden zanderige bedjes! Lyam waagt zich zelfs in ‘zijne pure’ aan een avondduik in het frisse water. Een beetje minder verlegen met al dat naakt in de buurt?! “Tja, Giel (onze buurjongen in Weit) deed dat toch ook bij ons thuis”, zegt hij op een overtuigend coole toon.

De borrel met Duvel en witte wijn wordt eventjes onderbroken door een naakte Spaanse furie. Blijkbaar storen we deze dame met het anker van de bijboot die net in de water-wandelbaan parallel aan het strand gedropt werd. Alle Spanjaarden lopen in het water zo de kustlijn af, een echte trend. Ze komt poedelnaakt dichtbij en vraagt ons het anker uit het water te halen of de politie komt erbij.  Ok, ok, señorita, no problema!

De dagen vooraf zijn het ook gezamenlijke Isis-Temanu’a maaltijden. Degene die de maaltijd voorziet, doet ook de afwas en zo ben je voor 1 dag vrij van afwassen! De eerste barbecue is bij ons aan boord en wij worden uitgenodigd voor de Surinaamse avond aan boord bij Isis. Froukje blijkt een top-kok te zijn en laat ons mee proeven van de Surinaamse ‘ketjap’ kip (‘ketchup’ kip volgens een laaiend enthousiaste Lyam). Lekker! Dat kan meer Isis 🙂 !

Temanu’a “boys” snellen de Isis te hulp

Zeilend van baai naar baai

Naast de afwas, zijn er nog een aantal zaken die aandacht en tijd vragen. Bij aankomst op een nieuwe plek checken we 3 dingen:

1. Zijn er douches aan het strand? Aan boord moeten we zuinig zijn met zoet water. Momenteel doen we al bijna 2 weken met de 200 liter tank. De 2e tank van 200 liter hebben we nog niet moeten gebruiken. Dankzij de stranddouches verbruiken we veel minder water en moeten we dus minder snel een haven in. Het begon met afspoelen op het strand, maar dat werd al gauw afspoelen en wassen met zeep en shampoo. Die gekke zeilers, dat is een attractie op zich, zeker wanneer de douche zich net naast een terrasje bevindt.
  2. Zijn er vuilnisbakken aan land? Het afval aan boord is wel het meest vervelende. Dat kleine vuilbakje in de keuken lijkt telkens vol te zitten. Algauw stappelen de vuilniszakken zich op in de kuip. Bij elk strandbezoek gaat het vuilnis best mee aan land. Alleen durven we dat wel eens te vergeten…
  3. En waar is de panaderia? Brood! Geen tijd om brood te bakken met al dat geborrel. Het Spaanse stokbrood kan trouwens wel tippen aan het Franse stokbrood.

De Isis-Temanu’a formatie kent heel wat wind (dagelijks gemiddeld 20 knopen, met uitschieters tot 35 knopen). Met een klein fokje hebben we Ria de Muros verlaten en verkennen we Ria de Vigo en Isla Cies. Sommige baaitjes in deze Ria’s bezochten we 9 jaar geleden met ons busje. Oma en bompa Jakker waren net 2 maanden weg -voor een wereldreis met hun boot Jakker– en kregen een eerste bezoekje van ons. Eentje om nooit te vergeten! Oma Jakker is nog sprakeloos als ze terugdenkt aan de eerste avond waar ze te horen kreeg binnenkort oma te worden! In Pobra de Caramiñal herkennen we direct het terras aan de haven met op het gelijkvloers een indoor vismarkt. We kopen verse vis aan het kraampje van de vriendelijke Rosa, die met vertederende ogen naar onze blonde kindjes kijkt. We krijgen gratis extra vis en snoepjes want zo’n blondies zien ze hier niet vaak. Net als een kite. Negen jaar geleden ging hier een kite in de lucht, een traditie die Bert in eer moet houden! Voor de wind nog meer aantrekt en terwijl ik school geef aan de kids, zien we papa voorbij kiten.

Aan Ensenada de Barra zie je een wirwar van zwarte lijnen (de afgelegde route) op onze plotter, dat krijg je als je een school dolfijnen rond de boot blijft volgen. We gaan op het dek staan en zien ze echt onder ons, we kunnen ze net niet aaien! We vallen in herhaling, maar het blijft fantastisch! Hoe verder zuidwaarts, hoe mooier het water wordt, alleen de temperatuur mag hoger. Brrrrrr. Soms lijkt het alsof mijn tenen bevroren zijn als ik in het water sta. En het ligt niet aan mij, ook Bert is niet enthousiast om een duik te nemen.

En dan, ook Isis trekt verder naar Portugal, dus weer een klein afscheid. Een laatste formatietocht naar Baiona met een tussenstop in Isla Cies. Aan deze eilanden, tevens natuurreservaat waarvoor je specifieke toelating moet hebben om te ankeren, zien we het helderste water tot nu toe! We pikken de Isis-crew op met Temanuiti en met z’n achten in de bijboot maken we de tapassteegjes in Baiona onveilig.

Baaitje op de kaft van het pilotboek… dat moet gewoon de mooiste plek zijn!

Hup, daar varen we heen op zeil …

… van Isla Cies naar Isla de San Martin

Maandag 9 september, half 9 ’s ochtends, ik kijk door mijn raampje vanuit bed… geen Isis meer te bespeuren. Dag zeilvrienden, tot sebiet! Wij blijven nog eventjes in Spanje en zetten volgend weekend waarschijnlijk koers naar Portugal voor familiebezoekjes van mijn ouders en aan Bert zijn nichtje Ines.

Wist-je-datjes:

• Er zijn 3 soorten “grabbags” aan boord:
    1. De echte voor tijdens het varen met overlevingsspullen in zoals onder andere water, eten, vuurpijlen. Het principe is simpel: al het nodige klaar in 1 tot 2 tassen die je snel kan meenemen als we in een noodsituatie terecht komen en de boot zouden moeten verlaten. Dankzij deze spullen kunnen we een tijd kunnen overleven in het reddingsvlot. Hopelijk hebben we deze nooit nodig, maar ze staan alvast klaar!
    2. De strand-grabbag met boardshorts, bikini’s, zonnecrème, water, koekjes en handdoeken. Deze gebruiken we dagelijks!
    3. De bbq-grabbag met de Lotus-grill barbecue, kolen en aansteker. Sinds kort ook binnen handbereik voor een last-minute bbq.
  • Mijn Jommekes strips zijn een daverend succes! Het jommekes-spaans (-os) is de tweede taal aan boord. Soms vergis ik me bijna: “Ly-jommeke” in plaats van Ly-ammeke. We weten nu ook wat de volgende carnaval outfit wordt! De kapsels hebben we al voor Jommeke en Rozemieke. Als we gaan uit eten, steken de strips als eerste in mijn rugzakje. Voorbijgangers kijken om en kijken een tweede keer… Tja eens geen kids op de IPAD, maar een simpele strip! The good old times…
Dit komt uit het O’neill reclamefoldertje, niet?!