Temanu'a

Zeilen voor ’t plezier.

Positie:  Antigua

Route: Deep Bay – Jolly Harbour – Mosquito Bay – Deep Bay

Als je op deze manier reist, wordt het zeilen een noodzakelijk kwaad om ergens te komen. Schoon-weer-zeilen is het zelden. We varen nauwelijks namiddagjes uit, zoals we wel thuis in de weekends deden. Nu we in Antigua “vastliggen” komt dat zeilen voor ’t plezier terug! Het eiland is niet zo groot en op een paar uur ben je op een andere mooie plek. Zeilen, eens iets anders dan het snorkelen/zwemmen/wakeboarden/kiten/SUP’en/strandkuieren/… .

Deep Bay, gelegen tussen St John’s en Jolly Harbour, is onze favoriete ankerplek. “Het paradijs bestaat wel!“, zegt Lyam. Door de corona-heisa ligt het enige hotel op strand er verlaten bij en zijn we -op een vijftal locals na- helemaal alleen in dit grote zwembad. Heel uitzonderlijk, zoals wij Antigua zien. Elke ochtend komt een grote schildpad zijn kop boven water steken. De hele dag blijft hij/zij in de buurt van de boot en doen wij verwoede pogingen om dit op foto vast te leggen. ‘Schilpie’, onze “huisschildpad”, das eens iets anders dan een hondje. Vlak achter de boot ligt er een wrak van een gezonken driemaster, de mast steekt nog deels boven water. Snorkelen in 5m diep water, perfecte condities voor beginnelingen. Lyam wordt steeds beter in het ‘free diven’ en ook Roxie leert het van haar broer-divemaster. Het strand is ongeveer 200m lang, af en toe een palmboom, oneindig veel witte schelpen en begrensd door een fort in het westen en hotel-security in het oosten. Helaas kunnen we deze keer niet gaan hotel-crashen, geen gasten dus een duik in het zwembad zou iets te veel opvallen. Bert doet wel een infiltratie in de ‘infinity-jacuzzi’ van 1 van de huisjes in het water. Helaas geen foto, ik was niet op de hoogte van deze geheime missie, maar kon wel de chloor ruiken! Een beetje sporten kan geen kwaad. Met ons vieren lopen we het strand enkele keren op en af, gevolgd door jumping jacks en squads, … warm, maar een duikje in het prachtige water is erg verfrissend! Zelfs voor mama! Een multifunctioneel kite-harnas voor de kids komt goed van pas. Beurtelings willen ze de mast in, steeds hoger. Eerst spelen en lezen in/op de ‘lazy bag’ (=zak waar het grootzeil inligt op de giek) en dan steeds hoger, van de eerste zaling, naar de tweede zaling. Van hoogtevrees is geen sprake. Rappel naar beneden via de mast. Kids gelukkig met dit ‘nieuw’ speeltuig, mama en papa nog meer gelukkig dat ze even van het gekwebbel af zijn en onze “bubbel” voor eventjes niet wordt doorprikt. ’s Avonds zijn de batterijen plat en vallen ze allebei bijna in slaap voor het nachtkusje. Zelfs ‘avondspookje’ Roxie is te moe om nog rond te spoken in de boot na bedtijd. Volgende dag staan ze op met stramme spieren. Goed getraind mannen!

Het gezelschap van Milly maakt het helemaal af. Met twee gezinnen in zelf quarantaine. Overdag zwemmen we naar mekaars boot, bespreken de plannen van de dag en beslissen wat en op welke boot het avondeten zal plaatsvinden. Effe naar het strand nu het nog kan. Bert, chauffeur van dienst, laat Lyam en de mama’s wakeboarden. Ook Johan kan Bert’s foilboard effe uitproberen achter de dinghy. Bert zelf, kan wakeboarden terwijl we terugvaren van het strand naar de boot, met Lyam als ‘roekeloze’ chauffeur. Johan maakt mooie beelden met zijn drone… een speelgoedje dat Temanu’a eens niet aan boord heeft! Maar niet erg, we hebben vrienden die dit wel hebben, das nog beter! En als er wind is, tijd om te kiten uiteraard! Samen hebben we het gezellig, maar de corona underdog blijft aanwezig. We vangen berichten op dat Antigua binnenkort ook in lockdown gaat, dus tijd voor herbevoorrading in Jolly Harbour. Een dagje de haven in: alle watertanks en extra jerrycans vullen, top-up van diesel en benzine, gasflessen vullen en 2 grote waszakken laten wassen. Terwijl Bert en ik beurtelings naar de supermarkt gaan, veranderen onze kids in internet-junkies. In de haven is er wifi, dus “Ketnet/Karrewiet/Buck/LikeMe/… tijd! Een geolied team zijn we! Snel de trossen los, anders worden we opgegeten door de muggen in de haven. In Mosquito Bay, net buiten de haven, laten we het anker neer tussen tientallen andere boten. We krijgen al heimwee naar het paradijsplekje “Deep Bay”. Na overleg met Milly zeilen we terug en zitten snel weer in de Belgisch-Noorse bubbel.

Op 2 april gaat Antigua in full lockdown, een 24u lockdown op de boot voor minstens een week. Indien echt nodig kan er 1 persoon inkopen doen tijdens de beperkte openingstijden van de supermarkt. Beide boten zijn het eens om in Deep Bay te blijven, afgezonderd van de drukkere ankerplekken in Antigua. Woensdag 1 april belooft een drukke dag te worden: verjaardagsparty voor Johan, een laatste dag op het strand, naar het fort klauteren en weer eens een lekkere barbecue, glaasje cava en mooie sunset. DJ Sharky is nu ook bekend in Noorwegen!

Gespot: Belgische boten, Erik en Inge van de Jest-X, we kruisen elkaar voor een tweede keer op het water. Sundowner met een Duvel zal voor een andere keer zijn.  In de haven zien we ook SY Fiolina terug met hun Belgische buddies van de Echo. Een gezin uit Antwerpen met 2 meisjes, quasi zelfde leeftijd als onze kids. Ook zij hebben 2 jaar gepland voor dit avontuur, maar de plannen wijzigen zo snel de laatste weken! Hopelijk kruisen onze vaarroutes elkaar nog eens voor langere tijd, buiten de quarantaine periode!

Update Covid-19 impact op Temanu’a: Impact van corona op onze reis zal er zeker zijn. Sinds we de oceaan over zijn, is niets verlopen zoals gepland om allerlei redenen. Hopelijk kunnen we het orkaanseizoen in Grenada of Trinidad overbruggen. Waarschijnlijk geraken we dan niet in de San Blas eilanden, maar blijven we in de Grenadines, en de andere vele eilanden die we niet konden bezoeken dit seizoen. Geen paniek Lyam, Cuba staat voorlopig wel nog op de planning!